Jak pisać teksty copywriterskie
W tym miejscu planowałam umieszczać artykuły poradnikowe, które przybliżyłyby (nie tylko początkującym copywriterom) tajniki tworzenia artykułów na strony internetowe, tekstów SEO, artykułów eksperckich i reklamowych i wielu innych treści zlecanych przez klientów. W pewnym momencie podryfowałam jednak w kierunku tekstów blogowych, oscylujących wprawdzie wokół tematyki copywritingu, ale bardziej "na luzie" i z przymrużeniem oka. Mam nadzieję, że lektura poniższych treści okaże się dla Ciebie interesująca.
Marketing internetowy to potężne narzędzie, które wspiera promocję produktów online, a także ich sprzedaż. Jego rola jest nie do przecenienia, tym bardziej, że coraz częściej wybieramy i kupujemy przez Internet, a decyzję podejmujemy najczęściej na podstawie opisów, zdjęć, opinii o produktach czy usługach i oczywiście ceny. Co by nie mówić - copywriter ma tu pełne ręce roboty...
Więcej…
Będzie kontrowersyjnie. Odnośnie zawodu copywritera mam dość mocno sprecyzowane zdanie. Copywriter, który tylko poprawnie pisze po polsku, moim zdaniem nie jest w stanie stworzyć tekstów, które przyniosą określony skutek. Copywriter powinien być również dobrym PR-owcem i marketingowcem, a przynajmniej wiedzieć, z „czym to się je”.
Więcej…
Zdecydowanie najwięcej pytań dostaję odnośnie wyceny tworzenia treści na strony i portale internetowe oraz do sklepów internetowych. Rzetelna wycena prac jest jednak możliwa tylko wtedy, gdy wiem, jak będzie wyglądać mapa strony oraz strona główna. Nie bez znaczenia jest również informacja na temat dostępności materiałów, z których copywriter będzie korzystać przy tworzeniu treści na stronę internetową.
Więcej…
Generalnie namingiem się nie zajmuję. Dlaczego zatem postanowiłam co nieco o nim napisać? Ze względu na pewną sytuację. Miała ona miejsce z jednym z moich klientów, który zwrócił się do mnie z prośbą o stworzenie nowej nazwy firmy. Chodziło o szerszy rebranding, obejmujący również opracowanie nowej identyfikacji wizualnej wraz ze stworzeniem nowej strony internetowej.
Więcej…
Oczywiście, że warto! Co więcej - teksty na blog dobrze jest publikować regularnie. Jeżeli są cenne merytorycznie i zawierają naturalnie użyte słowa i wyrażenia kluczowe, odniesiesz same korzyści. Nie dość, że strona internetowa będzie odwiedzana częściej i chętniej przez potencjalnych odbiorców Twojej oferty, to z czasem będzie lepiej widoczna w sieci. Regularne publikowanie tekstów wysokiej jakości jest bowiem świetnym sposobem na wspomaganie naturalnego pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach internetowych.
Więcej…
O tym, czym powinny charakteryzować się dobre teksty tworzone na strony internetowe, można by dużo pisać i długo opowiadać. Temat wstępnie poruszyłam wcześniej w tym artykule – zobacz. Nawet najlepszy i najciekawszy tekst na stronę internetową straci na swojej sile, jeżeli okaże się być plagiatem, czyli mówiąc delikatniej – kopią artykułu już istniejącego. Bezsprzecznie jedną z najważniejszych cech dobrych treści na stronę internetową jest ich unikalność.
Więcej…
Nie, nie chodzi mi tutaj o copywritera, który powinien być ekspertem w dziedzinie copywritingu, ale o... klienta zlecającego teksty. Każdy, z kim miałam przyjemność pracować w zakresie tworzenia artykułów, był ekspertem w swojej dziedzinie i kopalnią wiedzy. W tym momencie bardzo przydają się umiejętności dziennikarza-reportażysty, który potrafi wykorzystać ten fakt i uzyskać od klienta jak najwięcej informacji, bezcennych w tworzeniu dobrych treści.
Więcej…
W nieocenionych zasobach Internetu znalazłam takie oto stwierdzenie, że aby zostać copywriterem, nie trzeba studiować dziennikarstwa czy marketingu internetowego. Teza brzmiała, że copywritingu można nauczyć się z teoretycznych i praktycznych kursów, których jest mnóstwo w sieci. Doprawdy?
Więcej…
Weźmy na przykład opisy produktów i kategorii produktowych. Ludzie nie lubią czytać elaboratów naszpikowanych reklamowym bełkotem. Raz, że szkoda im na to czasu, dwa – chcą mieć konkretne informacje „podane na tacy”. Osobiście mocno irytuję się, kiedy czytam opisy interesującego mnie produktu, z których konkretne informacje muszę wyławiać jak grzyby z lichego barszczu. Szkoda mi na to czasu, opuszczam zatem stronę i szukam gdzie indziej. Tak właśnie traci się klientów.
Więcej…
Często klienci zadają mi pytanie – Czy dzięki lepszym tekstom moja strona będzie się lepiej pozycjonować? Jako copywriter, czyli autor m.in. wartościowych tekstów na strony internetowe, powinnam ochoczo odpowiedzieć – Oczywiście! Problem jest jednak bardziej złożony niż mogłoby się na pierwszy rzut oka wydawać. Najczęściej odpowiadam więc – To zależy, wyjaśniając pobieżnie, o co w tym wszystkim chodzi i czy warto inwestować w dobre teksty na stronę internetową.
Więcej…
Dziś będzie o uczciwości, a konkretnie – o jej braku. Do stworzenia tego tekstu zmusiła mnie bardzo przykra sytuacja. Zaufałam. Nie podpisałam umowy. To był mój błąd. Zakładałam, że firma zamawiająca usługę – inwestor z Krakowa – jest uczciwa. Niestety, pracowałam za darmo. Niech mój przypadek będzie przestrogą dla copywriterów – koleżanek i kolegów po fachu oraz innych wykonawców pracujących twórczo.
Więcej…
Wiele osób wciąż z dystansem podchodzi do faktu, że wartościowa i cenna treść na stronie internetowej ma olbrzymie znaczenie. Po co zamawiać wartościowy tekst u sprawdzonego copywritera, kiedy można za „podobny”, napisany jako tako po polsku zapłacić trzy- lub nawet czterokrotnie mniej u innego pismaka? Ano po to, żeby osiągnąć zamierzony cel: czołowe miejsca w wyszukiwarkach, więcej wejść na stronę, więcej zapytań o ofertę, większa sprzedaż. Jak zatem działa dobry artykuł, który zamieścimy w naszym serwisie? Postaram się to wyjaśnić na swoim przykładzie.
Więcej…
Advertorial to bardziej rozbudowana forma reklamy, przypominająca materiał prasowy. Najczęściej funkcjonuje w postaci artykułu sponsorowanego, publikowanego w gazetach, magazynach i czasopismach branżowych, a także w Internecie. Artykuły sponsorowane, choć bliskie są reklamie, zalicza się do narzędzi Public Relations. Sztuką jest stworzyć taki artykuł, który formą i charakterem doskonale wpisuje się w dany tytuł. Nie przypomina nachalnej reklamy. Jest interesujący i merytoryczny. Wciąga czytelnika na tyle, że ten nawet nie zauważa oznaczenia redakcji „artykuł sponsorowany”.
Więcej…
Pytanie istotne, szczególnie z punktu widzenia osoby zamawiającej tekst. Klient chce wiedzieć, za co płaci. Problem w tym, że często nie wie, za co płaci i wycenę prac może potraktować jak zawyżoną. Z mojego punktu widzenia taki stan rzeczy wynika z dwóch powodów. Po pierwsze rynek został mocno upośledzony przez niby-copywriterów, którzy skłonni są tworzyć za przysłowiowe pięć złotych, o czym pisałam tutaj, po drugie wielu klientom wydaje się, że praca copywritera polega wyłącznie na pisaniu. Nic bardziej mylnego, przy założeniu, że mówimy o profesjonalnym podejściu do zamówienia.
Więcej…
Dzień dobry, jak czuje się Pani w tekstach o tematyce budowlanej? To jedno z najczęstszych pytań, które otrzymuję od potencjalnych klientów. Oczywiście w miejsce tematyki budowlanej możemy wstawić jakąkolwiek inną: turystyczną, geodezyjną, coachingową i tak dalej… Okazuje się, że wielu klientów zlecających teksty, często obawia się czy copywriter x poradzi sobie dajmy na to z opisem powłok galwanicznych, szczególnie gdy copywriter jest kobietą. Czy istnieje zatem specjalizacja tematyczna w pracy profesjonalnego copywritera?
Więcej…
Nie będę pisać o tym, czym content marketing jest, ponieważ ci co wiedzą, będą znużeni, a ci co nie wiedzą, mogą zajrzeć choćby do Wikipedii. Znacznie ciekawszym tematem jest natomiast wpływ content marketingu na postrzeganie Twojej marki, Twojej oferty, Twojej firmy. Dzięki publikowaniu przydanych informacji, artykułów eksperckich i dzieleniu się cenną wiedzą możesz wpłynąć na reakcje potencjalnych klientów oraz ich zaangażowanie.
Więcej…
Świadomość i wymagania klientów wciąż rosną. Coraz większą wagę zaczynamy więc przywiązywać do tekstów, które znajdują się na stronach internetowych. Treść strony internetowej ma być nie tylko interesująca i unikalna, ale również – prosta i zwięzła. Najlepiej, aby w kilku hasłowych zdaniach zamknąć sens przekazu i skłonić klienta do oczekiwanej przez nas reakcji. Zadanie trudne, ale możliwe do wykonania.
Więcej…
Każdy, kto otarł się o prawdziwe dziennikarstwo na pewno słyszał o tzw. rzetelności dziennikarza, bezpośrednio związanej ze starannością zawodową. Czy copywriter, tworząc różnego rodzaju teksty reklamowe i artykuły eksperckie, też powinien być rzetelny? Oczywiście, że tak. Jako copywriter z dużym doświadczeniem i jednocześnie dziennikarz z wykształcenia, nie mogę twierdzić inaczej. Cóż jest wart copywriter czy dziennikarz, który zamiast sprawdzić wszystkie informacje pisze trzy po trzy i po prostu zmyśla, bo tak jest łatwiej i szybciej?
Więcej…
Zdaję sobie sprawę z tego, że po pierwsze ten artykuł niewiele będzie mieć wspólnego z poradą na temat tworzenia tekstów, po drugie – mogę się narazić kolegom i koleżankom po fachu. Ale… każdy ma prawo do własnego zdania. Postanowiłam zatem podjąć temat, który powinien być szczególnie interesujący dla odbiorców usług oferowanych przez „copywriterów” i copywriterów.
Więcej…
Wygląda na to, że nastał złoty wiek dla artykułów, które można określić jako eksperckie lub poradnikowe. Dlaczego? Ponieważ jest na nie zapotrzebowanie w Internecie. Wpisz szukaną frazę w wyszukiwarkę internetową, a strony z najciekawszymi artykułami ukażą się na czołowych miejscach. Oczywiście to duże uproszczenie, ale fakt pozostaje faktem – strony internetowe z cennymi merytorycznie artykułami są dobrze oceniane przez wyszukiwarki i windowane w górę.
Więcej…
Coraz więcej sklepów internetowych, coraz większa konkurencja, coraz bardziej zacięta walka o miejsce na pierwszych stronach wyszukiwarek, coraz… Stop! Wyjdźmy najpierw od prostego pytania: czym kierujesz się, wybierając w sklepie internetowym dany produkt? Czy rzeczywiście cena gra najważniejszą rolę?
Więcej…
Rzadko kiedy teksty pisane z marszu są doskonałe. Artykuł czy reklama, które mają wywołać u odbiorcy określoną reakcję, wymagają od copywritera nie tylko pomysłu i znajomości zasad tworzenia tekstów, ale również... podstawowej wiedzy z zakresu ludzkiej psychiki.
Więcej…
Oczywiście – dobre, unikalne, interesujące, cenne merytorycznie. Te słowa nabrały jeszcze większego znaczenia po 4 października 2013 roku. Wtedy weszła w życie nowa aktualizacja algorytmu wyszukiwarki Google (Pingwin 2.1), po której coraz więcej firm zaczęło doceniać siłę przebicia wartościowych tekstów. Strona musi mieć ciekawe treści, inaczej spadnie na dno wyszukiwarki. Nie wystarczą zakładki o nas i kontakt (cytat z artykułu: „Pingwin rządzi. Trwa rewolucja w internecie" autorstwa Macieja Miłosza, opublikowanego 26 października 2013 na stronie dziennik.pl; pełny artykuł dostępny jest tutaj).
Więcej…
Określenie SEO używane jest bardzo często, szczególnie w kontekście walki o jak najwyższą pozycję w wyszukiwarkach internetowych. Każdy posiadacz strony internetowej wie, że SEO jest ważne, ale o co dokładnie z SEO chodzi - z tym już gorzej…
Więcej…
„Jakiś tam" mailing z pewnością potrafi napisać każdy. Jednak o ile 10 lat temu „jakiś tam" mailing jakoś tam działał, o tyle teraz tak łatwo już nie jest. Stworzenie skutecznego mailingu to nie lada sztuka. Każdego dnia jesteśmy bowiem zalewani niechcianymi wiadomościami elektronicznymi o mocno wyeksploatowanych tytułach. Efekt mamy taki, że większość maili nieprzeczytana natychmiast ląduje w koszu. Co zrobić, aby tak nie było?
Więcej…
Temat jest może nieco odgrzewany, ale jednak aktualny, ponieważ wciąż razi wzrok i uszy wielu osób. Czy nowo tworzone nazwy stanowisk i zawodów odnoszące się do pań to wynik zaciętej walki feministek, czy też naturalnego rozwoju języka polskiego? W to drugie śmiem wątpić.
Więcej…
Każdy copywriter wie lub wiedzieć powinien, że teksty perswazyjne rządzą się innymi prawami. W reklamie wszystko jest bowiem podporządkowane nadrzędnemu celowi – zainteresować, zapamiętać, sprzedać. Dobry tekst copywriterski to nie taki, który się podoba, ale który jest skuteczny i w określony sposób oddziałuje na odbiorcę.
Więcej…
Dobór właściwych słów to umiejętność, która nie jest dana każdemu. Można ją do pewnego stopnia wypracować, jak wszystko. Małpę też można nauczyć grać na pianinie, ale czy w związku z tym stanie się wybitnym wirtuozem?
Więcej…