Copywriter a różnorodność tematyczna tekstów
Dzień dobry, jak czuje się Pani w tekstach o tematyce budowlanej? To jedno z najczęstszych pytań, które otrzymuję od potencjalnych klientów. Oczywiście w miejsce tematyki budowlanej możemy wstawić jakąkolwiek inną: turystyczną, geodezyjną, coachingową i tak dalej… Okazuje się, że wielu klientów zlecających teksty, często obawia się czy copywriter x poradzi sobie dajmy na to z opisem powłok galwanicznych, szczególnie gdy copywriter jest kobietą. Czy istnieje zatem specjalizacja tematyczna w pracy profesjonalnego copywritera?
Cóż, jestem kobietą, więc wydawałoby się, że najlepiej powinnam się czuć w tematyce lekkiej łatwej i przyjemnej, dryfującej w kierunku dzieci, urody i rozmaitego rodzaju poradników domowych. Tymczasem wystarczy pobieżny rzut oka na przykłady moich tekstów, aby przekonać się, że tematyka artykułów eksperckich, folderów czy ulotek reklamowych oraz tekstów na strony internetowe jest mocno zróżnicowana: od szkoleń BHP, poprzez infrastrukturę i antykorozję aż po tematy gastronomiczne, prawnicze i muzyczne. Czy dobry copywriter powinien być więc alfą i omegą oraz chodzącą encyklopedią wiedzy? Nie. Wtedy nie mamy do czynienia z copywriterem, ale specjalistą w danej dziedzinie. Ceniony inżynier, doskonale znający się na budowie mostów, raczej nie stworzy skutecznego mailingu lub tekstu reklamowego, choć będzie chodzącą kopalnią wiedzy w swojej dziedzinie.
Na czym powinien znać się copywriter?
Wniosek z tego przydługiego wywodu jest zatem dość oczywisty – copywriter musi znać się na copywritingu. Musi wiedzieć, jakich argumentów użyć, by przekonać potencjalnych klientów, że produkt A lepszy jest od produktu B, wiedzieć, jakich słów nie używać w treści newslettera, aby ten nie stał się pożywką dla spamu, wiedzieć, jak stworzyć tekst, od którego trudno się oderwać. Copywriter nie musi być geodetą, wróżką, rolnikiem, fryzjerem, muzykiem czy technikiem budowy okrętów, ale powinien umieć przygotować się do każdego tekstu. Powinien wiedzieć, gdzie znaleźć potrzebne informacje z danej dziedziny lub umiejętnie wydobyć je od klienta, by stworzyć z nich zupełnie nowy przekaz. Przekaz, który działa i nadaje wyższy sens zwykłym słowom.