Treści na stronę internetową - jak wyceniać?
Zdecydowanie najwięcej pytań dostaję odnośnie wyceny tworzenia treści na strony i portale internetowe oraz do sklepów internetowych. Rzetelna wycena prac jest jednak możliwa tylko wtedy, gdy wiem, jak będzie wyglądać mapa strony oraz strona główna. Nie bez znaczenia jest również informacja na temat dostępności materiałów, z których copywriter będzie korzystać przy tworzeniu treści na stronę internetową.
Prawda jest taka, że im dokładniej klient określi jakich oraz ile tekstów będzie potrzebować na stronę internetową, tym dokładniejsza będzie wycena. Osobiście tekstów na stronę internetową nie wyceniam w zależności od ich objętości, w przeciwieństwie do artykułów sponsorowanych, tekstów blogowych czy tekstów informacyjnych, ale jednostkowo. Podaję cenę za tekst. Przyczyna jest dosyć oczywista. Tekst do danej zakładki na stronie internetowej musi stanowić spójną całość. Nie może być też ani za długi, ani za krótki. Optymalna objętość to ok. 2000 zzs. Taki tekst nie znudzi, a jednocześnie będzie na tyle obszerny, że bez problemu można zawrzeć w nim najważniejsze słowa i wyrażenia kluczowe wspomagające pozycjonowanie strony internetowej w sieci. Pamiętajmy bowiem, że każdy tekst pojawiający się w Internecie ma dwa rodzaje odbiorców: potencjalni klienci oraz roboty wyszukiwarek internetowych. Tak, tak... dobrze napisane teksty na stronę internetową odgrywają dość istotną rolę w jej naturalnym pozycjonowaniu. Trzeba jednak zrobić to w taki sposób, aby przekaz był naturalny, a czytelnik nie zauważył nawet zaszytych wyrażeń kluczowych. Oto cała filozofia!
Poproszę projekt strony głównej
Strona główna ma olbrzymie znaczenie z kliku powodów. Najprostszy jest taki, że na nią internauta trafia najpierw. Od tego, jak będzie wyglądać strona główna i jakie teksty się na niej znajdą, zależy czy potencjalny klient przejdzie dalej, np. do oferty, czy stronę opuści.Teksty na stronę główną muszą być naprawdę przemyślane, ale żeby copywriter wiedział, jakie teksty ma stworzyć, musi wiedzieć, jak będzie owa strona główna wyglądać. A projekty naprawdę mogą być różne. Spotkałam się ze stronami głównymi, na których był przewidziany jeden dłuższy tekst wstępny, kilka modułów zajawiających poszczególne elementy oferty, miejsce na ikony z korzyściami czy w końcu wielki slider z kilkoma odsłonami. Jeżeli wiem, że na stronie głównej ma się znaleźć slider z trzema odsłonami, wyceniam hasła na każdą z odsłon. Jeżeli mamy moduły - wyceniam krótkie reklamowe teksty do modułów, które zachęcą klienta do kliknięcia w odnośnik „więcej”. Natomiast, jeżeli projekt strony strony głównej nie przewiduje ani modułów, ani slidera z kilkoma odsłonami, a jedynie tekst wstępny - cena będzie się znacznie niższa, ponieważ zdecydowanie najdroższe są hasła reklamowe.
Treść na poszczególne podstrony
Z tekstami na podstrony sprawa jest już znacznie prostsza. Wystarczy mapa strony, aby copywriter wiedział, do jakich zakładek będą potrzebne teksty. Ważne, aby określić, czy rozwijane menu główne będzie klikalne. Jeżeli tak - potrzebny będzie tekst dodatkowy. Przykładowo, mamy zakładkę „Oferta” rozwijaną na poszczególne elementy oferty. Sama zakładka w menu głównym też jest klikalna (a nie tylko rozwijana po najechaniu kursorem myszy), zatem trzeba będzie wycenić tekst ogólny, dotyczący oferty.