Teksty blogowe - czy warto?
Oczywiście, że warto! Co więcej - teksty na blog dobrze jest publikować regularnie. Jeżeli są cenne merytorycznie i zawierają naturalnie użyte słowa i wyrażenia kluczowe, odniesiesz same korzyści. Nie dość, że strona internetowa będzie odwiedzana częściej i chętniej przez potencjalnych odbiorców Twojej oferty, to z czasem będzie lepiej widoczna w sieci. Regularne publikowanie tekstów wysokiej jakości jest bowiem świetnym sposobem na wspomaganie naturalnego pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach internetowych.
Teksty blogowe, czyli artykuły regularnie publikowane na stronie internetowej, nie muszą koniecznie znajdować się w zakładce o nazwie „Blog”. Sama wielokrotnie podpowiadałam moim klientom, aby zastanowili się nad stworzeniem zakładki, w której w określonych odstępach czasu będą publikowane interesujące teksty, zgodne z tematyką strony. Na ogół nazywamy je tekstami blogowymi, ale równie dobrze mogą to być artykuły eksperckie, teksty poradnikowe czy teksty informacyjne dotyczące aktualnej oferty. Taką zakładkę można nazwać np. „Aktualności”, „Warto wiedzieć”, „Porady” czy w końcu „Blog”. Ważne jest, aby faktycznie były w niej publikowane artykuły, na które będą czekać odbiorcy.
Teksty na blog - kilka zasad
Artykuły blogowe nie mogą być nudne, nie mogą być długie, nie mogą być pisane ociężałym czy skomplikowanym językiem. Teksty na blog muszą być takie, aby po prostu chciało się je czytać. Proste, prawda? Okazuje się, że nie dla każdego i nawet doświadczeni copywriterzy z tworzeniem tekstów blogowych radzą sobie z różnym skutkiem... Istnieje jednak kilka prostych zasad, dzięki którym można stworzyć całkiem przyzwoity tekst na blog. Ale nie oszukujemy się. Jeżeli ktoś nie ma „lekkiego pióra”, dobrego tekstu nie napisze. Koniec i kropka. Z pewnością jakiś tekst stworzy, ale będzie mu raczej daleko do porywającego artykułu blogowego. Zawsze można w takiej sytuacji skorzystać z pomocy profesjonalnego copywritera, choć przyznam, że nie lubię słowa „profesjonalny”. Takie mamy teraz czasy, że każdy uważa się za świetnego profesjonalistę, niekoniecznie nim będąc. Ten wątek zostawmy jednak na boku. A wracając do głównego nurtu mojego wpisu - oto cztery podstawowe zasady tworzenia dobrych tekstów na blog:
Ciekawy temat
Wybór tematu tekstu jest ważniejszy, niż myślisz. Nie warto publikować tekstu blogowego tylko dlatego, że właśnie mija tydzień, a Ty założyłeś sobie, że co tydzień wstawiasz jeden tekst. Temat musi być interesujący i powinien dotyczyć Twoich usług czy oferty. Może być ujęty w sposób poradnikowy lub być ciekawie przedstawioną informacją np. o nowym, produkcie, promocji lub możliwościach rozwiązania danego problemu. Zrób wszystko, aby zainteresować. W internetowym świecie tekstów jest mnóstwo. Zauważone zostaną tylko takie, które będą się wyróżniać i będą dawały odpowiedzi na pytania i wątpliwości klientów.
Ciekawe ujęcie tematu
O tym częściowo napisałam już wyżej. Jako że jestem również dziennikarzem - cenię sobie teksty blogowe napisane w krótkiej formie dziennikarskiej - chwytliwy tytuł, lid i akapity oddzielone śródtytułami. To naprawdę działa. Nikt nie lubi tracić swojego czasu na teksty mało merytoryczne, niekonkretne i przeraźliwie długie bez chwili oddechu. Dlatego im więcej konkretnych informacji zawrzesz w artykule blogowym, tym lepiej. Tekst blogowy możesz „okrasić” zdjęciami, filmami czy wykresami, ale pamiętaj - prosto, jasno, czytelnie.
Lekkie przedstawienie tematu
Tekst na blog nie może być „ciężki”, ani długi. To nie praca doktorska. Wyobraź sobie np. Twojego potencjalnego klienta, który w drodze do pracy, dajmy na to w metrze, trafia na Twój tekst blogowy. Czyta tytuł, fragment lidu i się wciąga. Wciąga się na tyle, że czyta do końca (zapominając przy tym wysiąść na odpowiedniej stacji). Co więcej, dobrze się przy tym bawi, ponieważ tekst został napisany mp. w tonie lekko humorystycznym. Może nawet napisze pytanie, żeby dowiedzieć się czegoś więcej na temat produktu, który „niechcący” i przy okazji znalazł się w tekście. Takie artykuły blogowe to prawdziwe skarby. Taki czytelnik będzie czekać na kolejny odcinek.
Pokazanie tekstu światu
Świetny tekst blogowy nie będzie miał szansy zadziałać, jeżeli nikt go nie zobaczy. Musisz poinformować jak najszersze grono odbiorców, że właśnie ukazał się nowy wpis na Twoim blogu. Można o zrobić na kilka sposobów. Najlepsza będzie informacja na stronie głównej z zajawką tekstu i jednocześnie udostępnienie linku do tekstu (z odpowiednim opisem) w mediach społecznościowych, takich jak: Facebook, Twitter czy LinkedIn.
Teksty blogowe - korzyści
Regularne publikowanie tekstów blogowych na stronie internetowej wiąże się z wieloma korzyściami:
- Twoja strona internetowa jest postrzegana jako cenna merytorycznie, co wiąże się z generowaniem większego ruchu na stronie i jej lepszym pozycjonowaniem,
- Budujesz swoją wiarygodność jako ekspert w swojej dziedzinie,
- Wspomagasz sprzedaż swoich produktów czy usług (w tekstach blogowych warto zawierać linki wewnętrzne prowadzące np. do opisów produktów),
- Informujesz swoich i potencjalnych klientów o sukcesach firmy, nowościach, promocjach. Teksty blogowe doskonale nadają się do budowania pozytywnego wizerunku firmy.
To naprawdę działa. A moja strona jest tego najlepszym przykładem. Artykuł, który właśnie czytasz jest pierwszym, który zamieściłam po roku przerwy. I co? I spadłam w otchłań Internetu. Nie widać mnie, ponieważ nie robiłam nic. Moja strona przestała żyć. Od tej chwili zaczynam ponownie regularnie publikować wpisy i myślę, że już niedługo będę mogła podzielić się z Tobą informacją o efektach takiego działania. A poniżej coś na deser, dosłownie ;) Przykład stworzonych przeze mnie tekstów blogowych o tematyce cukierniczej: