Advertorial, czyli artykuł sponsorowany
Advertorial to bardziej rozbudowana forma reklamy, przypominająca materiał prasowy. Najczęściej funkcjonuje w postaci artykułu sponsorowanego, publikowanego w gazetach, magazynach i czasopismach branżowych, a także w Internecie. Artykuły sponsorowane, choć bliskie są reklamie, zalicza się do narzędzi Public Relations. Sztuką jest stworzyć taki artykuł, który formą i charakterem doskonale wpisuje się w dany tytuł. Nie przypomina nachalnej reklamy. Jest interesujący i merytoryczny. Wciąga czytelnika na tyle, że ten nawet nie zauważa oznaczenia redakcji „artykuł sponsorowany”.
Droga do artykułu sponsorowanego jest dosyć prosta: wybierasz tytuł prasowy, którego odbiorcy stanowią Twoją grupę docelową, wykupujesz miejsce na tekst, tworzysz artykuł na określoną liczbę znaków i przesyłasz go do redakcji. Charakter artykułu i jego treść zależy wyłącznie od Ciebie. Redakcja opublikuje to, co przyślesz, oczywiście w granicach rozsądku, teksty niezgodne z prawem prasowym są przez redakcje, a przynajmniej powinny być - odrzucane. Jeżeli nie masz doświadczenia w tworzeniu artykułów sponsorowanych, lepiej zleć to zadanie profesjonalnemu copywriterowi z doświadczeniem. Fakt, ostatecznie koszt wyjdzie wyższy: cena za miejsce w magazynie + cena za stworzenie artykułu. Ale z drugiej strony – jaki sens ma wykupienie miejsca na artykuł sponsorowany w celu umieszczenia byle jakiego, nieprzemyślanego tekstu, który i tak nie spełni swojej roli? Szkoda zachodu i pieniędzy.
Jak pisać artykuły sponsorowane?
Przede wszystkim zacznij od celu. Zadaj sobie pytanie: jaki cel chcę osiągnąć poprzez publikację artykułu sponsorowanego? Wzmocnić wizerunek firmy? Zwiększyć sprzedaż produktu? Poinformować o rozszerzeniu oferty? Przedstawić nową inwestycję? W zależności od celu, możesz wybrać najodpowiedniejszą formę dla swojego artykułu: recenzja, artykuł informacyjny, reportaż , wywiad, felieton, poradnik… Możliwości jest naprawdę mnóstwo. Przykładowo, dobrze napisany wywiad z osobą zarządzającą doskonale wpisze się w cel: wzmocnienie wizerunku firmy. Z mojego doświadczenia wynika, że dobrze działają teksty sponsorowane, które przypominają artykuły publicystyczno-dziennikarskie, czyli:
- opatrzone są ciekawym, chwytliwym tytułem oraz intrygującym lidem,
- zawierają interesujące śródtytuły, które dodatkowo dzielą tekst na akapity (artykuł jest czytelniejszy w odbiorze i chętniej się go czyta),
- są merytoryczne (podejmują konkretny temat, bez tzw. „lania wody”),
- czyta się je łatwo, lekko i przyjemnie (element humorystyczny mile widzialny, choć zależny od tematyki tekstu).
Ponadto artykuł sponsorowany powinien być:
- obiektywny – unikaj ocen wartościujących, pisz tak, aby czytelnik sam wyciągnął wniosek: świetny produkt, muszę go mieć albo rzetelna firma, warto podjąć z nią współpracę;
- ekspercki – czytelnik poświęci swój czas tylko na taki artykuł, który przekazuje ważną z jego punktu widzenia informację, bicie marketingowo-reklamowej piany może zadziałać w takim wypadku na Twoją niekorzyść;
Nie zapomnij o stopce teleadresowej lub krótkiej notce o firmie np. wyodrębnionej graficznie z tekstu – czytelnik musi do Ciebie jakoś trafić. Mile widziane są również dobrze wkomponowane zdjęcia (najlepiej opisane), grafiki czy wykresy wzmacniające przekaz słowny. Znam przykłady artykułów sponsorowanych, które są ciekawsze w lekturze od klasycznych artykułów zamieszczonych w danym tytule i nie mam tutaj na myśli wyłącznie tekstów mojego autorstwa ;)