Artykuł ekspercki poproszę
Wygląda na to, że nastał złoty wiek dla artykułów, które można określić jako eksperckie lub poradnikowe. Dlaczego? Ponieważ jest na nie zapotrzebowanie w Internecie. Wpisz szukaną frazę w wyszukiwarkę internetową, a strony z najciekawszymi artykułami ukażą się na czołowych miejscach. Oczywiście to duże uproszczenie, ale fakt pozostaje faktem – strony internetowe z cennymi merytorycznie artykułami są dobrze oceniane przez wyszukiwarki i windowane w górę.
Czy artykuł ekspercki musi być stworzony przez eksperta w danej dziedzinie? Tak byłoby najlepiej, ale problem w tym, że ekspert, dajmy na to, od powłok galwanicznych, może czuć się nie najlepiej w roli copywritera… Wiedza to jedno, a umiejętne jej przekazanie, które porwie tłumy – to drugie. W takiej sytuacji najlepiej sprawdzi się swoistego rodzaju hybryda, która łączy w sobie umiejętności copywriterskie i dziennikarskie. Dobry dziennikarz znajdzie to, czego szuka, a dobry copywriter przekaże materiał w interesujący sposób.
Artykuł ekspercki, czyli jaki?
Teksty eksperckie, powinny przekazywać cenną wiedzę. O „biciu piany” nie może być w takiej sytuacji mowy. Konkrety i jeszcze raz konkrety. Choćby z tego powodu teksty eksperckie są nie lada wyzwaniem. Copywriter musi bowiem głęboko wniknąć w dane zagadnienie i wykazać się rzetelnością dziennikarską. Ważne jest również przeznaczenie artykułu eksperckiego – do mediów elektronicznych czy drukowanych? Jak wiadomo, artykuły funkcjonujące w sieci odbierane są w inny sposób (inaczej przebiega ich czytanie), mogą również pełnić dodatkową funkcję – wspomagać pozycjonowanie strony internetowej (teksty SEO). Warto więc przy okazji odpowiednio nasycić je słowami i wyrażeniami kluczowymi. Coraz większą popularnością cieszą się artykuły eksperckie w formie poradników - „ekspert radzi" lub „warto wiedzieć”. Na ogół charakteryzują się lżejszą formą i po prostu są chętniej czytane. Bez względu na jaką formę artykułu eksperckiego się zdecydujesz, musisz pamiętać o jednym podstawowym celu – taki tekst ma przekazać wiedzę, cenną wiedzę.
Jak zabrać się do artykułu poradnikowego?
Nie ma innej rady - trzeba zebrać dobry materiał, a sposobów jest co najmniej kilka. Niestety, poszukiwanie wiedzy w Internecie wcale nie należy do najlepszych… Copywriter jest ekspertem w dziedzinie tworzenia tekstów, ale niekoniecznie w dziedzinie powłok galwanicznych (by trzymać się jednego przykładu). Jaką masz zatem pewność, że przypadkowy materiał znaleziony w Internecie na temat wytwarzania powłoki niklowej (by trzymać się jednego przykładu) będzie dobry i wolny od błędów? Żadnej. Osobiście doradzam i sugeruję, by informacje do artykułów eksperckich i poradnikowych pozyskiwać z pewnych źródeł, a do takich na pewno należą konkretni eksperci w swoich dziedzinach. Odpowiednio przygotowane pytania, na które można uzyskać odpowiedzi w bezpośredniej lub telefonicznej rozmowie czy w ostateczności – korespondencji mailowej, znacznie ułatwiają pracę. Najciekawsze wypowiedzi możesz również cytować (po uprzedniej zgodzie autora), co znacznie podnosi wiarygodność artykułu i jego wartość, szczególnie gdy cytat należy do osoby znanej i poważanej. Najtrudniejsze w takiej sytuacji może więc okazać się nie samo tworzenie artykułu eksperckiego, ale znalezienie osób z odpowiednią wiedzą. Jak to zrobić? To słodka tajemnica dobrego dziennikarstwa, a traktując pytanie bardziej serio – często klient, który zleca napisanie artykułu poradnikowego, potrafi wskazać kilka ciekawych osobowości, z którymi warto zamienić kilka słów.