Copywriting reklamowy / teksty promocyjne, sprzedażowe
Co sprawia, że klient spośród 100 copywriterów z podobnym cennikiem wybiera copywritera „x", a nie „y"? Zakładamy, że nie zna żadnego z nich i nie ma dostępu do referencji, ale widzi przykładowe teksty. To na ich podstawie dokonuje oceny. Warto zatem uświadomić sobie, że w komunikacji pośredniej teksty reklamowe odgrywają dużą rolę. Odpowiadają za kontakt z klientem, sprzedając produkty i usługi.
Teksty reklamowe, promocyjne i sprzedażowe można śmiało nazwać perswazyjnymi, które skłaniają odbiorcę do określonego, satysfakcjonującego nas działania. Jeden tekst gór nie przeniesie (choć może się to zdarzyć), dlatego dobrze jest działać według określonego planu komunikacji z klientem. Foldery, ulotki, oferty handlowe i inne materiały promocyjne powinny być przemyślane i tworzone z myślą o konkretnym, a nie „jakimś" odbiorcy. Tylko wtedy będą mogły zabłysnąć całą swoją mocą. Sformułowania i argumenty użyte w folderach, ulotkach, reklamach czy ofertach handlowych skierowanych do nastolatków, na ogół są chybione i niezrozumiałe dla odbiorców w wieku 60+. Inna grupa odbiorców - inne oczekiwania i potrzeby.
Tekst reklamowy, czyli jaki?
Nasze produkty są doskonałe, mamy olbrzymie doświadczenie i dysponujemy najlepszymi fachowcami – co to oznacza dla odbiorców przekazu? Nic. Dokładnie nic. Tego typu błędy w folderach, ulotkach, prezentacjach mailingach, tekstach na strony internetowe i w wielu innych materiałach promocyjnych pojawiają się nadzwyczaj często. Wyeksploatowane ogólniki nie dość, że nie przekazują konkretnej treści, to na domiar złego opisują dostawcę usług i wychwalają go pod niebiosa. Tymczasem klienta interesuje wyłącznie jedno: Jakie będę mieć korzyści, wybierając ten, a nie inny produkt lub firmę „x" zamiast „y"? W tworzeniu przekazów reklamowych trzeba wejść w skórę klienta i mówić do niego językiem korzyści, a nie pisać hymny pochwalne o swojej firmie. Te mogą wychodzić wyłącznie z ust klientów zadowolonych ze współpracy.
Artykuł oryginalny - liczy się pomysł
Warto wiedzieć, że teksty reklamowe rządzą się całkiem innym prawami niż informacyjne. W tych pierwszych dopuszczalne są, a nawet wskazane - słowa wartościujące, można też przymknąć oko na interpunkcję (co często zdarza się w wielkoformatowych reklamach), a wszystko w imię tego, by klient zwrócił uwagę, zapamiętał i ostatecznie zrobił to, o co nam chodzi. Oczywiście najcenniejszy jest pomysł, bez względu na to czy dotyczy on hasła reklamowego, lidu artykułu sponsorowanego, czy też tematu maila. Bez błyskotliwego pomysłu wszystkie teksty reklamowe stają się jednakowo nudne, a od takich klienci opędzają się jak od natrętnych much.