Zanim napiszesz tekst
Rzadko kiedy teksty pisane z marszu są doskonałe. Artykuł czy reklama, które mają wywołać u odbiorcy określoną reakcję, wymagają od copywritera nie tylko pomysłu i znajomości zasad tworzenia tekstów, ale również... podstawowej wiedzy z zakresu ludzkiej psychiki.
Zanim stworzysz jakikolwiek tekst, zadaj sobie pytanie: jaki ma być jego cel? Perswazyjny - zachęcenie klienta do zakupu? A może czysto informacyjny czy edukacyjny? Właśnie cel tekstu będzie wyznaczać odpowiedni kierunek pisania. A reszta? Cóż, reszta to indywidualne zdolności twórcy, a także znajomość kilku zasad, szczególnie ważnych w tekstach reklamowych:
- Pisz o konkretach - tzw. „bicie piany" to przydatna umiejętność, ale klient, który szuka danego produktu, oczekuje konkretnych informacji, np. „Dwie pary skarpet w cenie jednej" zamiast: „Oferujemy wyjątkowe skarpety".
- Zwróć uwagę na początek – tytuł maila, artykułu czy kilka pierwszy zdań lidu to często wyrok dla tekstu – jeżeli zainteresujemy klienta, jest szansa, że przeczyta całość, jeżeli nie – stracimy go być może bezpowrotnie.
- Nie udziwniaj – przekaz musi być jasny i zrozumiały, odbiorca, który zmuszony będzie do pokonywania przeszkód językowych i nie zrozumie tekstu, da sobie z nim spokój.
- Mów językiem korzyści – nie opisuj, jaki to Twój produkt jest wspaniały i o ile lepszy od konkurencyjnego. Co to klienta obchodzi? Odbiorca oferty chce wiedzieć, co zyska, kupując dany produkt czy korzystając z Twoich usług.
- Działaj na wyobraźnię i emocje – człowiek często podejmuje decyzje zakupowe pod wpływem emocji. Logiczne myślenie na ogół przychodzi już po fakcie, czyli np. po zakupie dziesiątej torebki, dlatego warto stworzyć za pomocą słów w wyobraźni odbiorcy sugestywny obraz.
- Pisz dynamicznie, twórz obrazy – nudnych tekstów nikt nie chce czytać, zamiast pisać „... Twoje stoisko na naszych targach odwiedzi 20 tys. osób", napisz „... to tak, jakby codziennie przyjeżdżał do Ciebie bus wypełniony klientami, którzy są zainteresowani właśnie Twoją ofertą".
- Pisz z pozycji eksperta – klienci powinni czuć, że wiesz od nich więcej, że przekazujesz im cenną wiedzę, coś nowego.
- Nie nudź – długie teksty czyta się trudno, urozmaicaj je zdjęciami, dziel na krótsze akapity, stosuj śródtytuły i wyboldowane fragmenty, tekst po kawałku „wejdzie" lepiej.
- Skłoń odbiorcę do działania – szczególnie w malingach, newsletterach, tekstach na strony internetowe dobrze jest używać zwrotów: zamów teraz, zadzwoń, zaloguj się, itp., ludzie często podejmują działania dopiero wtedy, kiedy zostaną do nich nakłonieni.
- Pisz prawdę – kłamstwo nie popłaca, a szczególnie w reklamach.
- Nie miej litości w stosunku do swoich tekstów – czytaj i poprawiaj je nawet po kilka-, kilkanaście razy, postaw się w roli potencjalnego klienta. Kupiłbyś dany produkt po przeczytaniu swojego tekstu?