Jakie teksty na stronę internetową?
Oczywiście – dobre, unikalne, interesujące, cenne merytorycznie. Te słowa nabrały jeszcze większego znaczenia po 4 października 2013 roku. Wtedy weszła w życie nowa aktualizacja algorytmu wyszukiwarki Google (Pingwin 2.1), po której coraz więcej firm zaczęło doceniać siłę przebicia wartościowych tekstów. Strona musi mieć ciekawe treści, inaczej spadnie na dno wyszukiwarki. Nie wystarczą zakładki o nas i kontakt (cytat z artykułu: „Pingwin rządzi. Trwa rewolucja w internecie" autorstwa Macieja Miłosza, opublikowanego 26 października 2013 na stronie dziennik.pl; pełny artykuł dostępny jest tutaj).
Owa rewolucja nie byłaby aż tak odczuwalna, gdyby nie fakt, że Google jest najpopularniejszą wyszukiwarką w Polsce. Ponad 95% wejść na strony internetowe odbywa się właśnie przez Google'a (dane dotyczą końca 2012 roku, według rankingu sporządzonego przez firmę Gemius). Wspomniana aktualizacja dla jednych okazała się tragiczna w skutkach, dla innych – wręcz przeciwnie – dała szansę na lepszą pozycję w wyszukiwarce. Odpowiedź na pytanie: jak działa wyszukiwarka Google z pewnością ułatwiłaby zadanie wielu specjalistom ds. SEO i SEO copywriterom. Problem w tym, że zwykły zjadacz chleba nie zna i raczej nie pozna ścieżek, którymi podążają algorytmy Google'a. Pozostaje nam zatem skupić się na tym, co raczej jest pewne w kontekście pozycjonowania - na wartościowych tekstach.
Wartościowy tekst nabiera znaczenia
Tekst powinien być przydatny, ciekawy i przekazywać konkretną treść. Dlaczego tak chętnie zaglądamy na dobrze prowadzone fora internetowe? Możemy się z nich wiele dowiedzieć, znajdujemy odpowiedzi na nurtujące nas pytania, porady, sugestie rozwiązania danego problemu. Dlaczego, Drogi Czytelniku czytasz ten artykuł? Prawdopodobnie zainteresował Cię temat zapowiedziany w lidzie i chcesz zgłębić swoją wiedzę. A może już odwiedzałeś wcześniej moją stronę i wiesz, że co pewien czas pojawiają się na niej interesujące (mam nadzieję) artykuły. To przykład z życia wzięty. Tak właśnie działają teksty i Google też o tym „wie". Ciągle ulepszamy algorytm wyszukiwarki, by pokazywała ona jak najbardziej trafne wyniki i by ograniczać wyniki mało wartościowe dla użytkowników i spam, czyli wyniki bezwartościowe – odpowiada Piotr Zalewski z Google Polska (cytat ze wspomnianego w lidzie artykułu: „Pingwin rządzi. Trwa rewolucja w internecie" autorstwa Macieja Miłosza; pełny artykuł dostępny jest tutaj). Mówiąc wprost - Google coraz lepiej radzi sobie z odróżnianiem tekstów wartościowych od tych, które tylko wartościową treść udają. Warto o tym pamiętać.
Unikalne artykuły mają siłę
Unikalne artykuły na strony internetowe na pewno nie powstają w mieszarkach synonimicznych i mają niewiele wspólnego z masowo tworzonymi tekstami niskiej jakości za przysłowiową złotówkę. Unikalny i wartościowy tekst to taki, który jeszcze nie został stworzony, który będzie jedyny w swoim rodzaju, który wyróżni się spośród milionów innych tekstów funkcjonujących w sieci. Jakie teksty powinny zatem znajdować się na Twojej stronie internetowej?
- Oryginalne (unikalne), które jednocześnie w jasny i czytelny sposób przekażą ważne informacje (np. o firmie, ofercie, zasadach współpracy, itp.).
- Cenne merytorycznie – w tym celu warto stworzyć oddzielną zakładkę, w której co pewien czas będą się pojawiać się np. krótkie artykuły eksperckie czy poradnikowe na dany temat (powiązany z proponowaną ofertą); takie rozwiązanie daje też duże możliwości z punktu widzenia SEO copywritingu – w artykułach można umieścić słowa i wyrażenia kluczowe.
- Krótkie (w miarę możliwości) – w dzisiejszych czasach tekst często przegrywa ze zdjęciami i obrazkami; długi artykuł umieszczony na stronie internetowej raczej zniechęci niż zachęci do czytania, dłuższy tekst warto zatem podzielić na akapity z chwytliwymi śródtytułami, a także umieścić zdjęcia dla urozmaicenia i wzmocnienia siły słowa. Najlepiej jednak, aby tekst był po prostu dobrze napisany i „wciągnął" czytelnika – oto sztuka copywritingu.