Copywriting PR-owy i ofertowy
W czasach, gdy odbiorcy bombardowani są tekstami reklamowymi pod różnymi postaciami, zwykła informacja może okazać się strzałem w dziesiątkę. Nie namawiamy do niczego, nie skłaniamy do żadnej reakcji, nie naciskamy. Po prostu informujemy, a wnioski i interpretację zostawiamy klientom.
Wartko płynący tekst informacyjny ujęty w ciekawą formę rozmowy, wywiadu, felietonu, artykułu czy klasycznej informacji prasowej, może stać się dla klienta miłą odskocznią, niczym lektura interesującego fragmentu poczytnej książki. Teksty informacyjne stanowią czasem konieczność, szczególnie, gdy mamy na uwadze tworzenie tekstów PR-owych dla dziennikarzy. Dobry PR-owiec i tak „przemyci" w tekście informacyjnym konkretny sposób jego odczytania i pokieruje interpretację odbiorców w odpowiednim kierunku.
Informacja kontra reklama
Informacja to nie reklama. Wiele osób myli jednak teksty informacyjne z tekstami reklamowymi. Informacja powinna być przezroczysta, przekazywać cenną treść i być wolna od dobitnych osądów i epitetów - ocenę zostawmy tym, którzy będą czytać tekst. Przezroczysty nie oznacza oczywiście nudny. Można napisać tekst informacyjny arcyciekawy i interesujący niczym najlepsza i zaskakująca reklama.
Klient żąda konkretów
Sformułowania typu "jesteśmy profesjonalni", "mamy duże doświadczenie", "działamy z pasją" i tym podobne frazesy już dawno się zużyły. Czytelnik nie lubi tracić swojego cennego czasu, nie lubi przebijać się przez napuszone nicniemówiące ogólniki, które często stanowią bełkot reklamowy w czystej postaci. Do podjęcia decyzji o wyborze firmy x, a nie y czy danego produktu lub usługi, konieczne są konkretne dane, przydatne informacje. I tu otwiera sie pole do popisu dla copywritingu informacyjnego i PR-owego. Copywriting to przecież nie tylko reklama, ale różnego rodzaju teksty. Jakie? Teksty dobrze napisane, które nie tylko każą siebie doczytać do końca, ale swoją siłą skłaniają do określonej reakcji. Niby mimochodem, niby przypadkiem... Jeżeli jesteś osobą wygodną, ceniącą sobie komfort i akurat szukasz wycieczki z noclegiem w hotelu pięciogwiazdkowym, a ja przekonam Cię moim tekstem, że lepiej kupić wygodne buty, duży plecak i wyruszyć we flanelowej koszuli na trekking w góry to znaczy, że dobrze piszę :)